Viktiga faktorer vid onlineförsäljning

E-handel för växande företag – 5 viktiga faktorer vid onlineförsäljning

 

  1. Arbete lönar sig
  2. Välj rätt nisch
  3. Gör utcheckningen enkel
  4. Erbjud bra kundservice
  5. Satsa på din butik

 

Faktor No 1: Arbete lönar sig

Att sälja produkter online är innebär gigantisk marknad och massor av kunder som det går att nå. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att alla dessa miljontals av potentiella kunder kan nås av tusentals konkurrerande sajter som alla kämpar om deras uppmärksamhet. Utgångspunkt måste vara att driva trafik till din webbplats och sedan leverera bra service och bra produkter. Den goda nyheten är din overheadkostnaden vid försäljning online är betydligt lägre än vad det skulle vara att driva en fysisk butik.

Faktor No 1 är enkel att förstå: arbete fungerar. Till en början kommer försäljning att gå sakta, men ju mer tid och ansträngning du lägger i att utveckla din webbutik, desto mer försäljning kommer du att se öka. Tänk på att du kommer att behöva bygga flera kanaler för att marknadsföra dina produkter. Sociala medier, innehåll, SEO och betald reklam alla detta tar tid, tweaking och lite arbete varje dag.

Oroa dig inte om detta låter överväldigande – vi kommer att presentera användbara resurser för dessa metoder senare i inlägget. En sak är säkert – du kommer att behöva investera energi i din butik för att öka din kundbas och komma till den punkt där du kan fokusera främst på underhåll.

 

Faktor No 2: Välj rätt nisch

Första frågan som de flesta av oss ställer oss när vi startar ett nytt företag är vad man ska sälja.

Nischmarknad du vill rikta in dig på är direkt avgörande för den framgång din verksamhet kommer att ha. Mindre nischer kommer att ha mindre konkurrens, vilket ger dig en bättre chans att komma i kontakt med potentiella köpare. Samtidigt, kommer din pool av potentiella kunder att vara mindre. Spendera lite tid att fundera om din framtida nisch och balansera graden av konkurrens med storleken på marknaden. I vissa fall kommer du att behöva inkludera kostnader för logistik och leverans i din planering. Tänk på att digitala produkter som programvara, musik och e-böcker kan säljas internationellt och levereras direkt, och därmed har en något olika kostnadsstruktur.

 

Faktor No 3: Gör utcheckningen enkel

Gör det enkelt för köparen att besöka din hemsida eller blogg. Besökare tenderar att uppvisa relativt kort uppmärksamhet då du generellt har cirka 10 sekunder att fånga deras intresse när de landar på din sida. Försök att Inte lägga onödiga hinder på vägen eller göra dem tänka om. De flesta besökare lämnar webbplats så snart de möter hinder.

Tre gyllene regler är som följande: · Tvinga inte besökare att registrera sig när de först besöker din webbplats · Tänk på att inte göra navigering på din webbplats eller blogg komplicerat för att använda. Sätt navigeringen och meny överst på sidan och håll det konsekvent.

Gör inte köpprocessen lång och försök inte att samla mycket information från köpare. Ju mer steg och information i köpprocessen, desto större risk till utebliven försäljning då köparen tenderar att överge sitt köp.

En del e-handel programvara är inte helt lätt att använda från köparens perspektiv. Särskilt besvärligt har visat sig vara om du tvingar dem att pausa och kämpa sig igenom eventuella köp. Tips: Testa att köpa din produkt som en blivande köpare skulle göra. Kan du göra det snabbt och enkelt utan alltför mycket tanke? Om svaret är ja resultatet leder till och ökad försäljning för dig.

 

Faktor No 4: Erbjud bra kundservice

Erbjud en bra kundservice när konsumenterna överväger att köpa från din webbplats. Hjälp de handla på ett säkert och förtroendegivande sätt. Erfarenhet av dålig kundservice når mer än dubbelt så många kunder som beröm gör för en bra upplevelse.

Det är alltid uppskattat att erbjuda en garanti att om kunden inte är nöjd återbetalas hela beloppet utan att ställa några frågor.

Ett annat sätt att bekräfta att din webbplats är säker är att visa certifikat från betrodda tredje parter som Symantec och McAfee. Om du planerar att hantera kreditkortsinformation, så är det viktigt din webbplats eller blogg är på en säker server och är PCI kompatibel. Detta tar en hel del arbete, tid och investeringar. Ett enklare alternativ skulle vara att bygga din butik via en av tillgängliga e-handelsplattform. Om du säljer digitala produkter, bör leverans automatiseras. Om du säljer fysiska produkter, är snabb leverans viktigt, samt möjlighet för köparen att spåra försändelse.

 

Faktor No 5: Satsa på din butik

Att ha en bra hemsida eller blogg räcker inte för att sätta igång trafik och försäljning. Du måste locka potentiella kunder till din butik och hjälpa dem att ta steget att göra ett köp.

Sätta dig själv i din tilltänkta köparens tankegångar. Vad kommer de att göra? Mest troliga · Att söka på Google för något de letar.

Be om råd på ett forum eller från andra användare på sociala nätverk som Twitter eller Facebook · Sök rekommendationer eller recensioner från andra webbplatser eller sociala medier som du kommer att behöva.  Investera tid och energi varje vecka för att marknadsföra dig själv. Prova att skriva relevanta artiklar eller bloggposter på din webbplats, eller att hitta annonseringsmöjligheter på andra webbplatser som dina potentiella kunder kommer att besöka. Få andra bloggare att recensera dina produkter på deras hemsida.

Fokusera på att få potentiella kunder att besöka din blogg eller hemsida. Använd Google Analytics för bättre förståelse om vad som konverterar bäst till försäljning. Teknikerna för att hjälpa din webbplats visas högre upp i sökresultaten kallas sökmotoroptimering, eller förkortat ”SEO”. Denna process har gett upphov till en hel industri. Du kan också satsa pengar på reklam för din webbplats på sökmotorer eller andra webbplatser – detta kallas för Search Engine Marketing (SEM ) eller Pay Per Click (PPC). De två stora aktörer är Google AdWords och Facebook-annonser.

Återkommande kunder är en annan viktig aspekt av att bygga en framgångsrik online-butik. Befintliga kunder är din mest lönsamma. Uppmuntra dina kunder att regelbundet besöka din webbplats genom att uppdatera innehållet regelbundet. Glöm inte att skicka ut relevant information till dina kunder och fräscha upp din webbplats.

Uppmuntra dina kunder att dela en länk eller två på sina konton i sociala medier. Kom ihåg att du inte bara frågar dem att göra ett köp, du ber dem att dela din onlinebutik med deras nätverk – personliga rekommendationer kan vara extremt värdefulla och kommer att fungera bra som en startpunkt för nya kunder.

Vårt sista råd är att ha tålamod. Det tar mycket tid och ansträngning att bygga upp en kundkrets och starta verksamhet. Men ge inte upp. Det är krävande men givande, och du får tillbaka vad du satsar i.